goodbyestuff.blogg.se

Lever på 31kvm och rensar för att leva ett mer minimalistiskt och hållbart liv.

Vägen mot minimalism

Kategori: Rensa

Okej, vad är syftet med att den här bloggen? 
 
1) att dokumentera för mig själv
2) att inspirera andra att rannsaka och rensa i sina liv
 
Varför vill jag leva minimalistiskt? 
 
Det började faktiskt med att min syster började prata med mig om att leva minimalistiskt och att vi borde rensa ut. Sagt och gjort har jag nu i perioder försökt att rensa ut på saker i mitt liv, men jag är långt ifrån klar. Jag bodde först i en hyresrätt i andrahand efter flera år av eget boende. Denna lägenhet var till stora delar redan möblerad , så mina saker stannade kvar i kartonger. Idag bor jag i en bostadsrätt på 31kvm. En etta, med ett litet kök/kokvrå. 
 
Måste det sluta med att man inte har några saker alls för att räknas som minimalist? 
 
Nej, det tycker inte jag. Man behöver inte leva på existensminimum. Mitt mål är inte att kunna packa ner mig själv på 30 minuter vid en eventuell flytt. Jag vill fortfarande att min lägenhet ska kännas ombonad och mysig eftersom det är något jag värderar högt. Dock behöver jag inte ha ett överflöd med saker. Hur mycket av allt behöver jag egentligen som bor i ett hushåll för en person? Behöver jag sju koppar? Behöver jag 8 skålar? Behöver jag 5 vinglas utöver de vanliga dricksglas jag har? 
 
Vad är mitt mål med att rensa ut på saker?
 
Jag har läst några böcker om minimalism och de alla har en sak gemensamt - personen känner sig lättat, mindre stressad och väljer hur tiden ska spenderas med mer eftertanke. Alla dessa saker vill jag också uppnå. Jag har alltid kännt en viss ångest till att ha så mycket saker och ha saker och ting nerpackade och osynliga.  Jag vill egentligen kunna se allt jag äger så jag vet att det inte försvinner... Jag tänker därför om jag rensar ut att denna känsla kan upphöra. Nu bor jag i en bostadsrätt som jag tänkt stanna i ett bra tag. Men jag har flyttat runt en hel del dem senaste 6 åren. Ca. en gång per år. Varje gång har det kännt som ett stort projekt att packa ner mig själv. Så jag hoppas att genom att minska antalet saker, så kommer denna känsla att mina saker tynger ner mig att försvinna. 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: